Vile treachery- When you ‘ran’ on the Citadel in Mass Effect, it just changed the FOV to make it look like you were going faster-

Just to say it up front: I’m very smart. My mom says so. That means it’s totally fine that, according to recent Tweets from former BioWare cinematic designer John Ebenger, I’ve been bamboozled into thinking my characters are moving faster when they aren’t, thanks to techniques like “speed lines” and “whooshing sounds.” Yes, I’ve basically fallen for the video game equivalent of when you trick a dog by pretending to throw something. I’m not at all upset and I’m handling it very well.

We owe this latest reveal of game developer villainy to Twitter user @dyingnome, who tweeted on Saturday that a Dragon Age: Inquisition dev once admitted that they “just added some wind lines” to obscure the fact that DA:I horses weren’t actually going any faster while sprinting. Ebenger quoted the claim to confirm that yeah, BioWare did that—just like it’d done in Mass Effect, too. Scoundrels! Illusionists!

According to Ebenger, who worked on both Dragon Age and Mass Effect games while at BioWare, every time you were “running” on the Citadel in Mass Effect 1, the only thing that changed was the camera FOV. You were still going at walking speed—just, you know, more dramatically, because the camera was tighter.

We tested it, and it’s true: We picked a pair of lines on the Citadel floor and “walked” between them, and then reset and “ran” between them. There were slight variations in the tests, but it’s obvious that one was not faster than the other. (See the video embedded at the top of this article.)

The reason, Ebenger says, was load times. If Shepard was actually sprinting through the Citadel, it would’ve overtaxed how quickly hardware of the era could stream in assets. Considering how much time I spent in the Citadel’s elevators for similar reasons, should I really be surprised? No. But I’m writing about games on the internet. Overreacting is my god-given right. Luckily, even my voluntary outrage doesn’t have much of a leg to stand on in 2024: Shep can actually run through the Citadel in the Legendary Edition remaster.

In reality, games are constantly managing our perceptions in ways like this. Sometimes it’s tricking you into thinking you’re moving faster than you are, because dealing with the performance hit would be worse. Sometimes it’s filling your inaugural game of Fortnite with bots, because you wouldn’t have the best first impression if you were immediately brutalized.

I understand it, is what I’m saying. Chances are, if Mass Effect had lacked even a pretend sprint, it would have soured player perception more than any alternative. But also how dare they.

Related Posts

อรุณรุ่งมุ่งสู่วันใหม่! พวก Highwaymen เข้าร่วมปาร์ตี้ใน XDefiant ซีซัน 2 เล่นได้แล้ววันนี้

ประเทศไทย – 26 กันยายน 2567 – วันนี้ Ubisoft ประกาศเปิดซีซัน 2 สำหรับ XDefiant (เอ็กซ์ดีไฟแอนท์) เกมยิงอาร์เคดเล่นฟรีอันรวดเร็วฉับไวซึ่งพัฒนาโดย Ubisoft San Francisco* โดยมีฝ่ายต่าง ๆ ให้เลือกเล่นได้ ซึ่งได้รับแรงบันดาลใจจากบรรดาแฟรนไชส์สุดฮิตของ Ubisoft ผู้เล่นสามารถดาวน์โหลด XDefiant จากพีซีผ่านทาง Ubisoft Connect, PlayStation 5 ห…

เกมมือถือน่าเล่นประจำสัปดาห์นี้ (9 สิงหาคม 2567)

กลับมาพบกันอีกเช่นเคยกับ‘เกมมือถือน่าเล่นประจำสัปดาห์’ที่ This is Game รวบรวมเกมมือถือทั่วโลกทั้งโซนตะวันตก, จีน, ญี่ปุ่น ไปจนถึงเกาหลี นำมาฝากท่านผู้อ่านคอเกมมือถืออีกเช่นเคย ส่วนในสัปดาห์นี้จะมีเกมมือถืออะไรน่าดาวน์โหลดมาเมื่อยนิ้วกันบ้าง ถ้างั้นไปเราไปดูพร้อมกันเลยดีกว…

เขาลือว่า Assassin’s Creed Codename Red จะมาพร้อมระบบสร้างฐานทัพ

แม้ว่าทาง Ubisoft จะยังไม่ได้เปิดเผยข้อมูลอย่างเป็นทางการมากนักเกี่ยวกับ Assassin’s Creed Codename Red (ซึ่งยังไม่ใช่ชื่อทางการ) ภาคหลักต่อไปของแฟรนไชส์ชื่อดัง แต่ข้อมูลใหม่ของเกมนี้ยังคงหลุดออกมาอย่างต่อเนื่อง ล่าสุดรายงานจาก Tom Henderson แห่ง Insider Gaming ได้เผยรายละเอียดเพิ่มเติมเกี่ยวกับเกมนี้ให้เราได้ติดตา�…

Square Enix สูญเงินลงทุนไปหลายพันล้านบาท

Square Enix ได้ปรับเปลี่ยนแนวทางการพัฒนาเกมสำหรับเครื่อง PC และ Console ใหม่ โดยต้องแบกรับ “ความเสียหายจากการยกเลิกผลิตเกม” เป็นเงินจำนวน 22.1 พันล้านเยน (ประมาณ 5,180 ล้านบาท)

หลังจากออกแถลงเตือนให้กับเหล่านักลงทุน ทางบริษัทจากแดนอาทิตย์อุทัยได้กล่าวว่าพวกเขาจำเป็นต้องรับรู้ถึงความเสียหายร�…

สื่อนอกเผยสาเหตุที่ควรเล่น DLC Rising Tide ก่อนจบเนื้อเรื่องหลักใน Final Fantasy XVI

เนื้อหาเสริมที่ทุกคนรอคอยอย่าง The Rising Tide ของ Final Fantasy XVI ได้พัฒนาจุดเด่นของเกมหลักด้วยการเพิ่มเนื้อเรื่องใหม่ สกิลใหม่ของตัวละคร Clive และศัตรูใหญ่สุดท้าทาย 2 ตัวเพื่อปิดท้ายมหากาพย์อย่างยอดเยี่ยม อย่างไรก็ตามเพื่อเริ่มต้น The Rising Tide ผู้เล่นจะต้องเล่นเกมไปจนถึงเควสสุดท้ายของเนื้อเรื่องหลักเส…

ผู้พัฒนาเผย ‘ฉาก Prologue ของ Final Fantasy XVI ทำเอาเครียด’

Final Fantasy XVI ได้สร้างความประทับใจให้กับผู้เล่นด้วยฉากคัทซีนที่น่าทึ่งจำนวนมาก อย่างไรก็ตามการสัมภาษณ์ล่าสุดกับทีมพัฒนาเผยให้เห็นว่าการที่จะทำให้เกมออกมามีคุณภาพในระดับนี้ไม่ใช่เรื่องง่าย มันเกี่ยวข้องกับกระบวนการตัดสินใจที่พิถีพิถันและอุตสาหะ รวมไปถึงการพิจารณาทุกรายละเอียด�…